
Autor: Marián Luha,15. mája 2025
Mestská časť Bratislava – Vajnory zverejnila rozsiahle pripomienky k navrhovanej urbanistickej štúdii zóny Staré letisko Vajnory. V stanovisku k tzv. „Variantu B“ výstavby, ktorý predložila spoločnosť Stará tehelňa, mestská časť uvádza dvanásť konkrétnych požiadaviek.
Podľa starostu Michala Vlčeka zostáva hlavnou prioritou vyriešenie dopravnej infraštruktúry ešte pred začatím akejkoľvek výstavby – či už v prípade novej nemocnice, alebo nového obytného územia.
„Rozvoju sa nebránime, no z pohľadu samosprávy je pre nás najdôležitejším a spoločným menovateľom všetkých projektov predovšetkým vyriešenie dopravnej situácie a zachovanie charakteru našej mestskej časti,“ uviedol starosta Michal Vlček na sociálnej sieti.
„Ak má vzniknúť kvalitné bývanie, musí sa zlepšiť aj kvalita života obyvateľov dnes – napríklad kvalitné cesty, kapacitná kanalizácia, moderné športoviská a dostupná občianska vybavenosť,“ zdôraznil Vlček.
Vajnory zároveň pripomenuli, že v minulosti odmietli návrh „Variant A“, ktorý rátal s výrazne vyšším počtom obyvateľov. Rovnaký postoj zaujali aj teraz.
Na komplexný pohľad do pozadia sporu medzi Račou a Vajnormi – vrátane kritiky chýbajúcej električky – odporúčame aj článok zverejnený v Bratislavskom Večerníku:
Budúcnosť Starého letiska vo Vajnoroch: Rača kritizuje chýbajúcu električku, Vajnory reagujú
V stanovisku mestská časť uprednostňuje Variant 2 a žiada napríklad:
– prepojenie so súčasným územím Vajnor, najmä bezpečne pre peších a cyklistov,
– možnosť cestného obchvatu mimo plánovanej zástavby,
– začatie výstavby v severnej časti územia, aby vznikala dopravná infraštruktúra včas,
– zaradenie električkovej trate ako záväznej súčasti územného plánu, pričom realizácia má začať už v 1. etape,
– vyčlenenie priestoru pre pietne územie, napríklad v súvislosti s umiestnením cintorína,
– vytvorenie administratívneho centra pre úrad Vajnory v území,
– kapacitné posilnenie škôl a preverenie potreby strednej školy,
– zabezpečenie adekvátnej technickej infraštruktúry, najmä kanalizácie,
– ekologickú udržateľnosť, vrátane ochrany ovzdušia a podzemných vôd,
– manažment dažďových vôd s ohľadom na riziko povodní a aktuálnu hladinu podzemnej vody,
– tvorbu pracovných miest v pomere k predpokladanému nárastu obyvateľstva,
– preukázanie kapacity dopravného systému v širších väzbách v každej etape výstavby.